Arbetet fortgår

Här är "innerväggarna" bestående av tretexskivor blandat med lerklining bortrivet.
Detta för att kunna få en överblick om hur timmerstommen mår och framför allt kunna se hur
botten syllen är.
Det visade sig att timmerväggarna var i bra skick samt botten syllen.
Behöver byta ut små timmer bitar under två fönster samt under ytterdörren, ganska bra
med tanke på att det är över 100 år!!
På botten syllen har jag täljt bort all den mjuka ytveden som murknat lite med en yxa och blottat
den röd/oranga kärnan som är stenhård kan jag lova, när yxan kom i kontakt med kärnan
studsade den ut med en jävla fart vilket förstås är mkt positivt. De kunde det där med materialval förr!


  





Här en närbild på lite av den värst angripna bottensyllen där jag börjat tälja bort lite.
Mellanrummen och springorna som bli efter täljningen ska jag fylla/dreva med lindrev.






Här har jag fått hjälp av en timmerman att hugga fram en furustock samt fälla in den under dörren.
Det blev mkt bra och det var en fröjd att se någon kunna sin sak och fort gick det allt som allt under två
timmar!!






Här har jag rivit ner innertaket för att kunna kunna besiktiga bärlinorna och för att jag ska sätta
upp ett kilsågat handhyvlat furutak spikat med handsmidd spik  SNYGGT!!!






En bild på en blivande stockreparation under ett fönster.
Det är rätt kul att få gå loss med motorsågen inomhus HAHA!







Det här är ju ingen vacker syn! Men här förskönar vi inget.
Stockarna som legat inbäddade i den fuktika mullbänken har sätt sina bästa dagar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0